vrijdag 25 januari 2013

slaap

Jan slaapt.
Hij wordt met dormicum in slaap gehouden en hij zal zeer waarschijnlijk niet meer wakker worden. De verwachting is dat hij binnen enkele dagen zal overlijden.

Gisterenmiddag werd het hem allemaal te veel, de paniek sloeg toe, waarschijnlijk door het delier waar hij in terecht was gekomen. (door de opeenhoping van afvalstoffen werken de hersens niet meer zoals het moet) Eind van de middag kwam de huisarts en Jan heeft haar te kennen gegeven dat hij wilde slapen en niet meer wakker worden.
Omdat ze hem nog een kans wilde geven op dit besluit terug te komen heeft Jan gisteren dormicum via een spuit gehad. De bedoeling was dat hij daar nog wakker van zou worden  en vanmorgen  met de dokter zou overleggen hoe nu verder. Maar dat gebeurde niet. Daarom is de dokter vanmiddag weer geweest, en toen reageerde Jan wel een beetje. Even daarvoor had hij nog gezwaaid naar zijn zus die afscheid kwam nemen. En hij zei hoi tegen de verpleegster van de thuiszorg.
Een aai over mijn arm, een knipoog voor een dochter. Daar moesten we het gisteren al mee doen. Hij is gewoon op. En hij heeft ons nog even toegesproken: niet huilen zei hij tegen mij, niet zo hard huilen tegen een dochter en niet zo veel praten tegen de andere.

Jan kon eigenlijk alleen nog maar fluisteren, hardop praten kostte hem teveel energie. En wij fluisteren ook al een aantal dagen alleen maar, om zoveel mogelijk rust om hem heen te creƫren. Een schoonzoon kreeg nog een glimlach op zijn gezicht door heel droog aan Jan te vragen: Mag jij ook alleen maar zachtjes praten??
Gisterenmorgen nam hij nog zelf de regie in handen, toen ik een gesprek aanknoopte met de verpleegster die hem kwam verzorgen zei hij: niet praten… wassen! Het kostte hem allemaal veel te veel energie.
Nu heeft hij uiteindelijk zelf de beslissing genomen om te gaan slapen, met moeite kon hij knikken toen de dokter hem wat vragen stelde. We hebben hem vastgehouden, lieve dingen gezegd en hem gekust terwijl het slaapmiddel zijn werk deed. We zijn blij dat Jan nu zijn rust heeft, dat hij nergens last van heeft. En we zijn verdrietig.
Vanavond wordt er een tweede pomp aangesloten die voor continue toediening van het slaapmiddel zorgt. Inmiddels is ook de morfine verhoogd. Het is hier een komen en gaan van witte jassen, we hebben in die paar dagen al zoveel verschillende gezichten gezien.
Maar gelukkig is daar steeds weer tussendoor ook onze huisarts, ook in de avond. Ze is super.


18 opmerkingen:

  1. Jeetje wat moeten jullie het zwaar hebben nu. Jan zegt niet huilen, maar de tranen rollen al over mijn wangen bij het lezen van dit stukje.
    Ik hoop dat jullie komende dagen veel steun zullen vinden bij elkaar!
    Veel liefs van mij en ik denk aan jullie.
    Liefs Mariska

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Stella, Amsterdamvrijdag, januari 25, 2013

    ...

    Geen woorden. Veel sterkte deze dagen en de tijd hierna.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve Wil en kinderen.
    Veel sterkte in deze moeilijke uren.
    Goed dat Jan het zo lang heeft volgehouden.
    In gedachten zijn we bij jullie.
    Groetjes.
    Cees en Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Stomme rotziekte........
    Ik herken zoveel in je blogs en ook dit laatste stukje. Jullie doen het super. Samen alles doormaken en steun bij elkaar zoeken. Afscheid is zo moeilijk en helemaal als je er zolang over mag doen, maar aan de andere kant ook heel fijn, want nu kan je nog een aai geven en een kus op zijn wang. Het vasthouden van zijn hand of zeggen dat je ziels veel van hem houdt. Het ergste gaat nu komen....het los laten, en daar ben je nooit aan toe.
    Heel veel sterkte.
    Liefs Neeltje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel veel sterkte gewenst. Voor Jan is er nu de rust die hij na zijn lange gevecht verdiend heeft. We denken aan jullie.
    Liefs
    Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  6. heel veel sterkte!
    Jeannette

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Beste Wil, dochters en schoonzonen,
    Jullie kennen mij niet maar ik lees hier al een hele tijd mee en ben via Lowie van Gorp hier terecht gekomen. Heb nog nooit gereageerd, maar wil jullie nu toch een hart onder de riem steken. Ook ik herken veel in wat je de laatste stukjes schrijft. Op eenzelfde manier heb ik twee jaar geleden mijn schoonmoeder moeten laten gaan. Jullie zijn kanjers. Hoe verdrietig het ook is, heeft Jan nu wel de rust die hij eindelijk na lange strijd verdiend heeft. Jullie zullen nu deze laatste dagen moeten ondergaan. Hou zijn hand vast, praat tegen hem, streel hem en laat hem nog steeds weten dat jullie er zijn. Vind veel steun en liefde bij elkaar. Sterkte in deze laatste fase. Een warme groet .....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lieve Wil, Nienke, Annelijn en aanhang,

    Wij wensen jullie heel veel sterkte, liefde en kracht voor de komende dagen. Geef Jan nog maar een laatste knuffel van ons.

    We hopen dat het lampionnetje van Noureen nog een tijdje blijft branden...

    Pim, Meryam en Noureen

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ach lieve, lieve Wil...ik ben hier stil van. Ik voel zo vreselijk met jullie mee, jullie verdiet enerzijds, jullie opluchting anderzijds dat Jan geen pijn meer hoeft te hebben: wat moet dat alles moeilijk en onwerkelijk zijn.
    Mijn gedachten zijn bijna constant bij jullie.
    Deze laatste uren of dagen met Jan. Tot je hem los moet laten. Gelukkig geen paniek of pijn meer. En in zijn onderbewustzijn zal hij jullie liefde voelen die hem zal vergezellen en omringen.

    'Een aai over mijn arm'......wat kan zo'n klein zinnetje, zo'n klein gebaar zo vreselijk groots zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lieve Wil, lieve meiden, lieve aanhang, lieve Jan,

    Want ja, Jan is en blijft een schat van een man van wat ik gelezen en gevolgd hebt en die mag in mijn bericht echt niet wordfen vergeten. Vandaar lieve Jan. Wat zijn jullie sterk en dapper. Wat moedig van Jan om dit besluit te nemen. Wat zal het nu zwaar voor jullie zijn en voor de komende dagen. Voor de komende weken, maanden, jaren. Maar je man Wil, jullie pappa, Nienke en Annelijn, jullie schoonvader, aanhang, is altijd bij jullie.

    Ontzettend veel sterkte komende dagen. Verdrietig zijn mag. Missen mag. Maar natuurlijk. Ik ben in gedachten bij jullie. Jullie zijn kanjers. En Jan ook.

    Lieve Jan, geen pijn, geen paniek en geen angst meer. Rust. Veel bewondering voor je. Bewondering voor je gezin.

    Alle liefde voor jullie allemaal.
    Dikke knuffel en heel veel liefs van mij.
    S

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jeetje, wat te zeggen?!
    Wat zijn jullie een krachtig gezin zeg!!! Ondanks alle tranen bij het lezen van de blogs, toch af en toe ook een glimlach. Ongelooflijk hoe je het allemaal verwoord Wil! Humor en onvoorwaardelijke liefde, dat springt er telkens weer uit voor mij, zelfs in deze ongelooflijk zware tijd voor jullie.
    Wat een dubbele gevoelens he, bij die heftige eindfase! Opluchting dat aan het lijden een einde is gekomen, maar nog niet klaar om los te laten.. Het is niet te bevatten.. Ik wens jullie ontzettend veel sterkte! En ben in gedachten bij jullie!

    Dikke knuffels voor jullie!
    R

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dag moedige Jan, slaap maar lekker. Het is genoeg geweest met die pijn, onzekerheid en wat nog meer. Je gezin waakt over je totdat je het eindige voor het eeuwige verruilt.

    Knuffel voor Jan en zijn moedige vrouw en kinderen met lieve aanhang.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zoals ik eerder al zei : Jullie ZIJN liefde. Jan loslaten is ook liefde, meer dan moeilijk voor jullie als gezin maar juist daarom groots ! Ik wens jullie veel kracht en oneindig veel liefde en warmte, voor nu en altijd.

    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  14. heel veeel sterkte gewenst uit het oosten van het land

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Sterkte Wil en kinderen. In gedachten zijn wij bij jullie,

    Cor, Coby, Dennis en LInsey.

    BeantwoordenVerwijderen