donderdag 22 december 2011

Komt een man bij de dokter....



Vanmiddag zaten we bij onze huisarts, vraagt ze aan Jan: “Hoe is het?”   Zegt hij: “Nou, afgezien van mijn hart, m’n lever, m’n heupen, m’n suiker en m’n kies mag ik niet mopperen.”
Gelukkig kent ze hem een beetje!
Na het huisartsenbezoek volgt meestal een apotheekbezoek, meteen een stuk minder gezellig. En daarna reed taxibedrijf van der Meer ook nog naar de tandarts. Er is nl. een stukje van Jan z’n verstandskies afgebroken en sinds vanmorgen heeft hij flink kiespijn. Onze tandarts is een beetje een stresskip, als je daar om 14.30 uur een afspraak mee hebt dan belt hij standaard om 14.15 dat je al kunt komen. Nu dus ook, achter elkaar komen, zei hij door de telefoon. Gelukkig bewaarde Jan z’n grappen voor in de auto: Achter elkaar? Ik wilde naast elkaar. En: Hoezo achter elkaar? Ik hoef toch maar alleen?  Maar het grote voordeel is dat je nooit lang hoeft te wachten tot je aan de beurt bent, meestal mag je meteen naar binnen.
De tandarts bekeek de schade met een zucht, het was de verstandskies en trekken was de beste optie. Maar dat kan niet hé? Constateerde hij nog steeds zuchtend.
Nee, inderdaad, dat kan niet, want via het gat dat dan ontstaat loopt Jan zeer waarschijnlijk helemaal leeg. Dus nu is er een vulling ingezet, eigenlijk maar een lapmiddel bij een verstandskies en de pijn is ook nog niet weg. Hopelijk gaat dat nog wel gebeuren, want we zitten net voor een lang weekend en op dit soort geintjes zitten we helemaal niet te wachten. Ik vond het ook erg vervelend om Jan daar in die stoel te zien liggen, zijn bordje is vol genoeg, toch?

Tussen de gezellige kerstpost zat eindelijk een brief van het TweeStedenziekenhuis, een reactie op mijn brief van 8 december over onze vier-ziekenhuizen-en-ambulances-op-een-dag.. Het is vandaag de 22ste. En al die tijd hebben ze nodig gehad om mij een dom antwoord te sturen: we zijn zo vrij geweest uw brief door te sturen naar de klachtencommissie. Ik heb hem nog 3 keer gelezen, maar er staat niks in over excuses of wat vervelend voor uw man ofzo. Zelfs niet dat ze gaan uitzoeken hoe dit kon gebeuren. Erg onfatsoenlijk vind ik dat. Ik wilde helemaal geen klacht indienen, ik wil een antwoord en het liefst nú. Bij de klachtencommissie ben ik al eens geweest over een andere blunder van het TweeSteden, dat duurde máánden. We moesten er speciaal een keer voor naar Tilburg en het eindresultaat was wél dat de protocollen op de afdeling cardiologie aangepast zijn maar ook toen heeft er niemand sorry gezegd.
En als het TweeStedenziekenhuis nou op dit moment heel positief in het nieuws was…  Dus daar gaat nóg een brief heen. Nou hoor ik sommige mensen al denken: Laat zitten, Wil. Maar zo werkt dat voor mij niet; als niemand ooit iets zegt als er blunders gemaakt worden, dan verandert er nooit iets.





4 opmerkingen:

  1. Wil, je moet gewoon je gevoel volgen, het moet er dan toch uit en dan kan je het beter maar van je af schrijven dan er mee rond blijven lopen. Dat kost dan nog meer energie.
    Veel liefs voor jullie allen.
    Ad en Els

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik lees uw blog via Guusje. Echter over het de sluiting voor Achmea patienten bij het Tweesteden Ziekenhuis, moet u uw klacht indienen bij Achmea. Zij hebben te weinig zorg ingekocht (lang verhaal hoe dat werkt), maar het Tweesteden Ziekenhuis 'mag' van Achmea geen patienten meer behandelen. Ze krijgen hier domweg geen geld meer voor. En de budgetten voor de zorg worden door de zorgverzekeraars al zo gekort. Dit is helaas de o zo grote macht van de Zorgverzekeraars. Ook qua plekken etc ben u daar het slachtoffer van geworden.
    Sterkte met alles en ik hoop dat u samen mooie dagen mag beleven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hoi Wil
    wat vervelend zeg dat Jan last heeft van zijn kies. Kan er ook nog wel bij!!
    Hopelijk gaat de pijn wel weg, want met al dat lekkere eten moet je dat er niet bij hebben.
    verder wens ik jullie hele fijne dagen samen met de meiden (en aanhang natuurlijk)
    geniet ervan.
    liefs van Mariska
    oja die brief sturen moet je gewoon doen hoor. Al kan je maar 1 keer voorkomen dat zoiets nog eens gebeurt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Wil,
    Het hele zorgcircuit in NL kraakt in zijn raderen. Het is belangrijk de verantwoordelijken daarvoor ook verantwoordelijk te stellen. Dus blijf absoluut brieven sturen zolang je daarvoor de energie kan opbrengen. Anders verandert er nooit iets, klopt.
    Ik zal het absoluut niet opnemen voor het 2Steden maar maakte deze week toch wel iets mee wat me aan het denken zetten.
    Ik was bij iemand thuis, hij woont op een steenworp afstand van Amphia Molengracht. Zijn vrouw was ernstig ziek, inmiddels overleden. Hij voelde zich in het Amphia zodanig geschoffeerd dat ze hem daar nooit meer zien. Ze zijn boos en wanhopig naar het 2Steden gegaan en werden daar uiterst kundig en met veel aandacht verder behandeld. Voor hem kan het 2Steden niet meer stuk. Het is altijd een persoonlijke ervaring, en maar net welke persoon je voor je krijgt. Een zeer ervaren arts kan een patient zien als een "dossier" terwijl een ander (bij voorbeeld een snotpinneke) beseft met een mens te maken te hebben die recht heeft op een menswaardige behandeling.
    Voor de rest, geniet samen van de komende dagen.
    Ton

    BeantwoordenVerwijderen