zondag 9 oktober 2011

Een beetje dom...


Ik ben een beetje dom geweest. Ik probeer mijzelf te zien als een sterk persoon, die heel de wereld wel aankan. En ik overtuig mijzelf ervan dat ik mijn verdriet en zorgen wel achter deurtjes kan stoppen die alleen maar open gaan als ik dat toesta.
Vandaag, zaterdag 8 oktober, bleek dat ik mezelf toch wat overschatte.

De moeder van een collega is overleden en vandaag was er een afscheidsdienst. Natuurlijk ging ik daarheen. Die moeder was 96, respectabele leeftijd dus, en het was op een plek waar ik nooit eerder geweest was, dus daar liggen geen dierbare herinneringen, dus ik ging daarheen. En ik wilde er ook graag zijn voor die collega, dus…

Het stortregende op de heenweg, mooi uitvaartweer! En ik was volkomen rustig. Ik kwam op de parkeerplaats en werd een klein beetje zenuwachtig. Ik ging het gebouw binnen en zag overal mensen in keurig nette kleding en met serieuze gezichten en ik ging een beetje twijfelen of ik wel de juiste keus had gemaakt door er heen te gaan.
Toch nog netjes m’n jas opgehangen, eerst maar even naar ’t toilet. Daar in dat kleine hokje kwam er een golf van paniek over me heen, ik kon alleen maar denken aan dezelfde situatie maar dan met andere personen in de hoofdrol en ik voelde dat ik maar één ding kon doen: Wegwezen!!!

Het lukte mij nog net om mijn naam in het condoleanceregister te schrijven, moest lang nadenken over m’n postcode, en nog even twee woorden met een andere collega te wisselen. Intussen stond de dochter van mijn collega op een afstand in haar mooie jurkje voorzichtig naar mij te zwaaien, ik kon er nog net een glimlach uitpersen.
Vlug m’n jas weer aan en terug naar de auto. Daarin heb ik eerst maar even hard zitten huilen en toen ben ik naar Zuylen gereden, vlakbij. Even een bos bloemen gebracht bij het urnengrafje van mijn moeder. Daarna ben ik weer heel rustig naar huis gereden, waar Jan op de bank lag te slapen.
Toch niet zo sterk als ik dacht dus, en een beetje dom om te denken dat die deurtjes altijd naar mij zullen luisteren.

We krijgen van veel mensen lieve reacties op deze nieuwe weblog, volgens de statistieken zitten er zelfs wel eens mensen uit Peru en Vietnam bijvoorbeeld mee te lezen. Dat vind ik grappig en ik geloof er geen barst van. Zal wel een knoopje in dat wereldwijde web zijn.
Regelmatig mailen mensen ons dat het ze niet lukt om rechtstreeks op de weblog te reageren. Het zou wel moeten kunnen, want het is een paar personen gelukt, maar je moet er in ieder geval een Google-account voor hebben. Maar ook reacties via de mail vinden we fijn hoor! Het is me ook niet gelukt om een optie voor een email-abonnement toe te voegen, volger worden heeft geen zin, want daar kun je niks mee en het houdt niet in dat je automatisch bericht krijgt van een nieuw stukje. De mensen van Weblog, mijn oude blog, zeggen nog steeds dat alles bij hun ooit weer goed komt en dan zet ik deze laatste stukjes toch weer daar naar toe, zodat ik alles bij elkaar heb. Ik ga zelf dus ook niet superveel tijd besteden aan het mogelijk maken van reacties of abonnementen, want op die oude blog kon dat allemaal wél.
We vinden het fijn dat we weer door zoveel mensen gevolgd worden, we vinden het superleuk als mensen reageren, maar ook via de mail wordt dat erg gewaardeerd!

5 opmerkingen:

  1. Hoi Wil,

    Pittige blogjes weer... Dat je het niet droog kunt houden in zo'n confronterende situatie wil trouwens niet zeggen dat je geen sterke persoon bent! Als we lezen hoe je met heel de k*t situatie omgaat, ben je hartstikke sterk!

    Een tipje trouwens voor de andere lezers (zolang je op blogspot aangewezen bent): je kunt bij het reageren kiezen voor Reageer als 'anoniem', dan heb je geen account of iets dergelijks nodig, maar moet je natuurlijk wel even je naam onder je reactie typen...

    Groetjes,
    Joris & Eef

    BeantwoordenVerwijderen
  2. eerste even bedankt aan Joris en Eef. Mij lukte het ook niet om een reactie te plaatsen. Nu wel.
    Verder ook helemaal eens met hun stukje.
    Jij geen sterk persoon?? Nou echt wel, kijk eens wat jullie allemaal mee maken. Vindt echt dat jullie het super doen hoor!! Echt niet twijfelen aan jezelf.

    liefs Mariska

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo samen,

    Al even lees ik mee en volgens mij heb ik op het andere blog al eens een reactie achter gelaten.
    Een heftig en heel herkenbaar stukje. Ons zoontje was 4 toen hij kanker kreeg, net daarvoor had een tante (49)ook kanker, een andere vorm dat wel. Vaak waren ze tegelijk in Nijmegen. Met M kwamen we net thuis van een zware chemo kuur toen we hoorde dat als we G nog levend wilde knuffelen we op moesten schieten, Daar sta je dan bij je doodzieke kind die je niet al spugend achter wil laten bij een oppas. Ik bleef dan ook thuis. Wel ben ik naar de crematie geweest, en weet daar bijna niks meer van. Ipv een grote kist zag ik alleen maar een klein kistje en wij op de eerste rij.... Gelukkig kan ik zeggen dat het met M goed gaat maar een begrafenis blijft heel zwaar....
    Hopelijk is je gevoel weer een beetje in balans!

    Het 2e stukje is overigens ook herkenbaar wij hebben ook een blog bij weblog en nu ook bij blogspot. Onze weblog werkt overigens weer een beetje. www.onze3ukkies.weblog.nl

    Heel veel sterkte!

    Lieve groet Diane
    (kennis van Lowie)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Wil.
    Ik kan me goed voorstellen dat je zo reageert.
    Komt allemaal zo erg dichtbij.
    Ik ga weer proberen om mijn reactie nu blijft staan.
    Veel groetjes ook voor Jan
    Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Wil,
    Emoties komen juist op de momenten dat je het niet verwacht.
    Maar waarom moet je sterk zijn? Niemand die van jou verwacht om in deze situatie sterk te zijn. Huilen mag, ook in het bijzijn van andere, want het is nou eenmaal een kl*te situatie waar je in zit en alleen al bij het lezen van je blog waar al je belevenissen instaan die je door moet maken zijn al om te janken.
    Maar je hebt toch even je neus laten zien en dat in jou situatie. Respect hoor.
    Groetjes Neeltje

    BeantwoordenVerwijderen