zondag 30 december 2012

snel

Wat is het toch moeilijk om te moeten toekijken terwijl Jan achteruit gaat. Er is zo weinig wat we voor hem kunnen doen. En we lopen steeds tegen dillema’s aan, gaan we wel een arts bellen, met het risico dat er een soort loodgieter komt, of niet. Gaan we wel aandringen dat hij wat eet of drinkt, met het risico dat hij wat bozig wordt, of niet. Ga ik wel z’n bloedsuiker prikken, en moet ik hem dus wakker maken, of niet. Het ging lange tijd langzaam achteruit met Jan, nu snel, met af en toe een paar dagen stilstand en dan weer een stukje achteruithollen.

Eerste kerstdag had Jan nog een redelijke dag, daarna eigenlijk niet meer. Hij slaapt bijna de hele dag, of ligt met z’n ogen dicht te doezelen, behalve als we hem aanspreken of als er bezoek is. Meestal is hij nog vrij helder, maar soms ook suf. Eten doet hij minimaal, eigenlijk liever niet, maar vandaag dan weer wel, twee keer vroeg hij zelf om iets te eten, muizenhapjes, maar hij deed dat al dagen niet meer.

Vanmorgen heb ik zijn hele medicijnvoorraad eens uitgespit. Jan heeft zo’n doosje met voor iedere dag een bakje met 4 vakjes. Die moest ik vandaag bijvullen en met alleen maar het kladbriefje dat Jan altijd gebruikte was dat nog best lastig. Dus heb ik maar eens een mooi schema gemaakt. Net zoals ik deze week ook een lijst maakte om alle bloedsuikerwaardes bij te houden, wat Jan eet, wat hij aan extra medicijnen neemt etc. Dan hou ik een beetje overzicht en dan hebben we een duidelijk verhaal als onze eigen dokter weer komt. Ik heb alle halve en hele medicijndoosje gebundeld en nu is het vullen voor volgende week een eitje. Daar zag ik ook wel tegenop de laatste weken, zegt Jan vanonder z’n dekbed, over het vullen van dat doosje. Ja hoor, en daar hebben we dus een paar keer over lopen kibbelen, omdat ik het graag voor hem wilde doen, zodat hij z’n energie kon sparen voor iets anders, maar ik mocht het toen niet van hem….   Eigenwijs is hij nog steeds hoor, gelukkig.

Dus nu heb ik een medicijnenoverzicht, een schema voor bloedsuikerwaardes, eten, drinken etc. en het overzicht dat de loodgieter/dokter deze week hier achter liet. Alles bij elkaar in een mapje. NRNB stond er op dat overzicht. Ik moest er even over denken. Niet Reanimeren Niet Beademen. We hadden het samen afgesproken, maar het staat er nu zo zwart op wit.

Gisteren waren we een poos met z’n viertjes, wij en de meiden, en ik heb wat foto’s gemaakt, we hebben gepraat, gelachen en gehuild. Het was ook zo’n slechte dag. Vandaag gaat het heel wonderlijk weer iets beter. Het is eigenlijk totaal niet te voorspellen hoe Jan z’n dag zal zijn.

Afgelopen week hebben we weer redelijk wat bezoekers gehad, en die willen nog wel eens iets meebrengen. Niet nodig, maar wel heel lief natuurlijk. Het mooiste wat we deze week kregen kwam van Noureen, zij had op de peuterspeelzaal een kerstlantarentje gemaakt en dat bracht ze voor ons mee.
En nu brandt er iedere avond nóg een kaarsje.

10 opmerkingen:

  1. Hier brandt ook een kaarsje. Je schrijft vaker dan anders. Veel momenten toevertrouwen aan je blog. Bedankt voor het mee laten lezen. Wat ik jullie wens hebben jullie al, liefde.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wens jullie op oudjaarsdag een rustige dag toe. Een goede dag voor Jan en voor jou, Wil.
    Dat jullie toch een 'fijne' jaarwisseling mogen hebben in deze loodzware tijd. Er wordt aan jullie gedacht!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve Wil en Jan,

    Voor jullie morgen een rustige, fijne dag samen. Ik lees achteruitgang. Dat moet heel moeilijk voor jullie zijn. Veel liefde gewenst. En liefde is al aanwezig. Wat lastig voor jullie. Een kaars zal branden.
    Fijn dat je zo dingen vaker deelt.

    Knuffel
    S

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lieve Wil, Jan en de meiden,

    Diep in mijn hart brand een kaarsje voor jullie allen. raar want echt kennen doen we elkaar niet.
    Ik wens voor jullie een hele warme en liefdevolle jaarwisseling toe. Dat Jan maar een goede dag mag hebben. Dat jullie samen de kracht mogen hebben om Jan deze loodzware reis te mogen begeleiden.

    Denk aan jullie!

    X

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Sterkte voor jullie, heel veel!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. 2013 zal een zwaar jaar worden ik wens jullie hierbij heel veel sterkte, de liefde is er al dat spat er van af.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het gevoel van hulpeloosheid en machteloossheid is vaak het allerergste, Wil. Toch bijkt in de praktijk dat je veel meer doet dan je denkt. Omdat het blijkbaar zo "gewoon"is. Aandacht geven, kleine maar o zo belangrijke dingetjes doen. Soms moet je daar even aan herinnert worden door anderen. In jullie geval zegt je blog genoeg. Een 24-uurs verzorgster doet veel meer dan aleen toekijken! Veel goeie dagen gewenst in 2013!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lieve familie,

    Heel veel sterkte de komende tijd voor Jan en jullie drietjes (plus de lieve aanhang van de dochters, zoals Wil altijd schrijft). Jan zou nog heel lang leven als dat werd bepaald door de aandacht, zorg en liefde van zijn gezin voor hem; helaas zo zit ons leven niet in elkaar. Nog een mooie tijd met veel zorg en warmte voor elkaar, jullie kunnen jezelf nooit verwijten maken dat je die niet voldoende hebben ingebracht voor Jan.

    alle goeds,
    Jula

    BeantwoordenVerwijderen