woensdag 11 januari 2012

medische molen


Gisteren was het weer een medische-molen-dag. Eerst naar de huisarts voor ons allebei; Jan heeft  steeds meer last van zijn heupen en benen als hij ligt. Dus slapen is moeilijk. Om artrose uit te sluiten moet er een röntgenfoto gemaakt worden. Om een eventuele ontsteking vast te stellen moet er bloed geprikt. En verder wordt er weer wat veranderd in de medicijnen.

Bij mij gaat het om m’n diabetes. Iedere 6 weken wordt er bloed geprikt om te kijken of het glucosegehalte al daalt. Iedere 6 weken een pilletje erbij. Maar nu komen we in de goede richting, ik zit op 54 en de bovengrens is 52.  45 is ideaal, dus nog één pilletje erbij. (jammer dat dat ene pilletje kans geeft op hypo’s, maar wel fijn dat het de goede kant op gaat)

Vervolgens dus naar de apotheek om de nieuwe pillen op te halen. En ‘s middags naar Waalwijk voor de foto en bloed prikken. De bloedprikafdeling bevindt zich in een hele grote hal. En daar kregen we weer een staaltje van ziekenhuisbureaucratie ten top: Die enorme hal was leeg, er was helemaal niemand. Dus Jan meldt zich aan de lege balie, waarop de mevrouw erachter vraagt: Heeft u wel een nummertje getrokken?   Dat vinden wij nou humor!

Met de nodige dutjes voor Jan tussendoor lukte het ons ook nog om naar de film te gaan vroeg in de avond, Freddie Heineken, we proberen de balans er nog steeds in te houden, naast alle nare dingen ook genoeg tijd en aandacht besteden aan iets leuks.

Tussen de bedrijven door ben ik ook nog gebeld door de klachtenfunctionaris van het TweeSteden n.a.v. mijn brieven. Eerst een aan de directie, die zo dom waren om hem door te sturen naar de klachtencommissie terwijl ik helemaal geen klacht wil indienen. Daarna nog een naar de directie om ze dit uit te leggen. De klachtenfunctionaris vroeg heel veel, om een duidelijk beeld te krijgen wat er gebeurd is en wie ze daarover kon aanspreken. Dat heeft ze gisteren dan ook uitgebreid gedaan; de secretaris van de Raad van Bestuur, medisch manager van de EHBO, de hoofdarts van de EHBO en de cardioloog van Jan.
Vanmorgen heeft ze me weer uitgebreid gebeld om verslag te doen en te vertellen wie er allemaal gingen kijken hoe procedures en protocollen verbeterd kunnen worden.
Kijk, daar hebben we iets aan, veel beter dan een klachtencommissie die drie maanden onderzoek moet doen. Deze mevrouw nam mij erg serieus. Ik heb haar voorgesteld dat zij vóór de klachtencommissie gaat zitten. Een gesprek met haar is veel duidelijker en beter dan een langdurige klachtenprocedure. Bleek dat nou juist te zijn waar zij ook mee bezig is, de volgorde veranderen; eerst een gesprek met haar en dan eventueel pas naar de klachtencommissie.
Ze gaf mij ook nog een compliment over de wijze waarop ik dit aangepakt heb. En ik heb nu haar persoonlijke 06-nummer. Indien nodig mag ik haar altijd bellen. Altijd leuk om mee te kunnen wapperen als we weer eens (onverhoopt) op de EHBO belanden……  Nee hoor, dat doe ik niet, zo ben ik helemaal niet….

5 opmerkingen:

  1. Hoi Jan en Wil.
    Je ziet maar dat je het toch heel goed hebt gedaan met die brief.
    Zijn toch nog mensen die achter je staan en hun nek willen uitsteken.
    Het duurt alleen altijd zo lang.
    Fijn dat jullie lekker naar de film zijn geweest.
    Wij passen weer op ons kleinkind want haar zusje ligt weer in het Sophia. Wordt morgen weer geopereerd. Dat wordt weer een hele dag duimen.
    Veel groetjes
    Cees en Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Blij te horen dat er iets met je "klachten" wordt gedaan.
    Gr. Esther en Jörn

    BeantwoordenVerwijderen
  3. dag mevrouw
    ik lees uw blog sinds november via de site van guusje
    ik heb heel veel respect voor u en uw man
    wat u allemaal moet mee maken
    en als een telefoonnummer genoeg is om mee te waperen
    zou ik het zeker doen u heeft al u kracht nodig
    om u en uw man rechtop te houden
    ik ga duimen dat het nu wel goed gaat
    groetjes en een dikke kussss dat heb u verdient
    josé compier
    twitter joeykuicom

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi lieve samen,

    Even blog weer bij gelezen. Als of het niet erger kan. Nu ook nog bij de moeder van Jan. Ongelooflijk gewoon, heb eerlijk gezegd geen woorden voor.

    wat betreft de klachten mevrouw, fijn eindelijk iemand die luisterd. Daar heb je wat aan.

    Hopelijk is door deze mevr. in ieder geval in jullie situatie de weg vrij gemaakt door zonder verdere problemen op organisatorisch gebied, de verdere gang naar ziekenhuis heel sopel te maken. Pff wat een kromme zin maar je weet vast wel wat ik bedoel.

    X Diane (onze3ukkies)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Wil & Jan,
    Blog weer even gelezen.Fijn dat er nog mensen zijn die de situatie begrijpen en je serieus nemen,en er iets mee willen doen.
    Gelukkig voor jouw dat je suiker bijna op peil is,want om dit erbij te hebben is ook niet niks.
    Heb je samen kunnen genieten van de film?
    Als het nodig is, moet je gewoon met da papiertje wapperen hoor!!! Als dat jullie sterkt. DOEN!
    Groetjes xxxx Jan en Charlotte

    BeantwoordenVerwijderen