vrijdag 7 september 2012

WIA

We krijgen de afgelopen dagen veel post. Allemaal lieve kaarten van mensen die met ons meeleven. Vandaag ook nog. Maar vandaag viel er een ook brief van het UWV op de mat. Voor Jan.
De brief gaat over de aanvraagprocedure van de WIA. Daar zat hij nu echt op te wachten.
6 december aanstaande is Jan twee jaar arbeidsongeschikt. Hij heeft tussendoor nog wel af en toe een paar dagen gewerkt, maar nooit 28 dagen achter elkaar. En dan kom je in de WIA.
Daar moet je al drie maanden van te voren allerlei formulieren voor opsturen en gesprekken houden met mensen die dan vervolgens moeten beslissen of je wel voldoende geprobeerd hebt om terug te keren op de werkvloer en of je wel in de WIA mag.
Zeg Jan, wat vraag jij aan Sinterklaas,  ehhhhu … een WIAuitkering?

Voor Jan is dit erg frustrerend, hij zou zo graag gewoon gaan werken. Hij zou niks liever doen dan zijn oude leventje weer oppakken en iedere ochtend in de file naar Roosendaal rijden.
Jan voelt zich al erg genept door zijn ziekte en hij ervaart dit als een straf erbovenop. Hij vindt het ook erg vervelend dat we er financieël op achteruit gaan.
Mij kan dát niks schelen. Ik heb me ook nooit druk gemaakt om die hele WIA en eigenlijk heb ik altijd gedacht dat Jan die datum toch niet zou halen.
Maar nu dat misschien toch zou kunnen gebeuren en de papieren dus al in de bus vallen snap ik de frustratie van Jan wel.
Het is nog eens een extra bevestiging voor hem dat de maatschappij niet meer op hem zit te wachten, dat hij een nutteloos deel van de samenleving is geworden.
En natuurlijk kunnen we dan met z’n allen heel hard roepen dat hij voor ons wél heel belangrijk is, maar of dat z’n frustratie nou helemaal weg zal nemen??

Het volgende stukje is voor de meeste van mijn (vele) volgers niet van belang. Wie zich aangesproken voelt moet zich maar aangesproken voelen:
Gisteravond ontving ik een anonieme reactie op mijn blog “libelle”. Die persoon vertelde mij, anoniem dus, dat mijn stuk te cynisch was. Ik denk dat de schrijver van die reactie mijn stuk misschien niet helemaal begrepen heeft. Die reactie heb ik dus maar verwijderd. Niemand hoeft mijn blog te lezen, ik maak geen reclame voor mijzelf, het is mijn blog en daarom bepaal ik wat er in komt en hoe. Wie zich daar aan stoort kan misschien beter niet meer meelezen.
Natuurlijk vind ik het heel fijn als mensen reageren, maar mij anoniem gaan vertellen wat ik verkeerd doe vind ik erg misplaatst. Als je denkt aan de ellende die ik (wij) de afgelopen jaren heb meegemaakt, vind ik het zelf soms verbazingwekkend dat ik nog overeind sta. En ik stá  nog heel fier overeind en ik kan iedereen recht in de ogen kijken, dus ik denk zelf dat ik het niet zo heel erg slecht doe.
Overigens, als je echt in discussie met mij wilt, dan kan dat hoor, je kunt me mailen; wilvandermeer@home.nl, dan praten we met open vizier, wel zo eerlijk, toch?

7 opmerkingen:

  1. Ik vind het juist prettig dat je zo open schrijft en dat ik zelden een reactie achter laat is omdat ik vaak stil word van wat jullie meemaken. Bedankt voor het mee laten lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben een stille meelezer en heb je blog pas een maand of twee geleden 'ontdekt'. Jammer vind ik, had je graag veel eerder willen volgen. Ik lees je blog graag. Houd van de manier waarop je schrijft, gewoon lekker open en eerlijk.
    Laat je niet uit het veld slaan door 1 zo'n reactie!! Het is idd jouw blog en jij bepaald wat en hoe je dit schrijft.
    Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve Wil,
    Wat een prachtige blog weer. Ik heb nog nooit gereageerd, waarvoor mijn excuus, want zo weet je niks van mijn stille bewondering voor jullie. Een dikke pluim voor hoe jij je weert, hoe Jan zich weert, voor je schrijfstijl, je openheid, je humor, je kijkje in jouw wereld die nooit meer zal zijn zoals hij hoort te zijn: onbezorgd en onbevangen. Weet dat ik vaak aan jullie denk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. bewondering is wat ik voel wanneer ik uw blog lees. Bewondering voor uw man, voor u en voor uw dochters!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook ik lees al maanden mee, ben via tm blog kanjer guusje bij jullie te komen.....jammer dat er mensen moeten zijn die commentaar moeten leveren op anderen en hun leven en dan ook nog anoniem, lekker dapper maar niet heus.
    Probeer er boven te staan, hoe moeilijk ook als men je zo raakt, ze zijn je tijd en energie niet waard!
    Tevens wil ik je laten weten dat ik ontzettend veel respect heb voor jou, Jan en jullie dochters......samen zijn jullie zo sterk. Ik heb echt enorm veel respect voor jullie dat jullie ondanks al tverdriet en beperkingen samen nog altijd tbeste uit t leven halen.....er is wellicht geen keuze, maar jullie doen t toch maar mooi!
    Ik wens jullie heel veel sterkte, kracht en liefde toe.
    Weet dat jullie allen in mijn gedachten zijn.

    Warme groeten, Yvonne uit Tilburg

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Sinds een tijdje lees ik het Blog, via KanjerGuusje ontdekt.
    Dat ik mee mag lezen met jullie verdriet helpt mij, misschien vreemd ?
    Maar op de een of andere manier helpt het gedeeltelijk mijn eigen verdriet te verweven, het woord wat Lowie pas gebruikte. Mooi woord !
    Ik geloof in LIBELLE,S !
    Daarom zie ik ook absoluut niet meer op tegen sterven.
    Er is meer tussen hemel en aarde en dan bedoel ik niet een hemel met God.

    Jullie heel veel sterkte en hou elkaar vast zo lang het kan.

    Liefs van Josephine Severijnse, een onbekende Blog lezeres.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi,

    ook ik ben zo'n 'stille' lezer, vind 't altijd zo bijzonder hoe je schrijft! Diepe respect!
    Enne...laat de ene maar lullen!!

    Groetjes Yvonne (Alleewonen)

    BeantwoordenVerwijderen