woensdag 18 september 2013

gedichtje


Gedichtje

Vandaag kreeg ik een lieve kaart met een gedichtje. Ik moest er van huilen.

Jij

De datum dat je jarig bent,    de avond van Oudjaar

dat zijn van die extra moeilijke,     en zo zijn er nog een paar.

Maar toch is dat het ergste niet;     je bereidt je erop voor.

Je wapent je, je zet je schrap     en zo kom je er wel door.

Nee, ‘t moeilijkst is als onverwacht   ’t verleden binnendringt.

Als iemand iets over je vraagt,    of muziek van toen plots klinkt.

Een geur een woord of een gebaar    waarin ik jou herken,

Laten me pijnlijk voelen    hoe kwetsbaar ik nog ben.

 

Ik ben bijna jarig en dat ga ik niet negeren. Maar ik ga ook niet ontkennen dat ik me er niet feestelijk bij voel. Ik werk op twee plekken met kinderen en ik heb mijn collega’s gevraagd of ze geen “lang zal ze leven” voor me willen zingen want ik voel me niet in de gloria.       (en dat was op zich al moeilijk)              Maar thuis ga ik het wel vieren. Met een huis vol visite, taart, soep en broodjes, net zoals anders, bíjna net zoals anders dan toch…

2 opmerkingen:

  1. Een mooi en herkenbaar gedichtje. "Onze" uitvaartbegeleidster verwoordde het zo: "Grote golven zie je aankomen. Daar zet je je schrap voor, zodat als die komt je overeind blijft staan. Maar het zijn die kleine venijnige golfjes die je op de onverwachte momenten heel hard onderuit halen."

    Wij ervaren het bij elke belangrijke datum dat we allemaal vooraf ons 2 weken k*t voelen (sorry, een netter woord is er echt niet voor). En de dag zelf valt dan nog allemaal reuze mee, ten opzichte van de 2 weken die je dan al gehad hebt. Je probeert er heel erg hard iets moois en leuks van te maken. Dat lukt dan nog ook, zij het met een flinke rouwrand er omheen.

    Heel veel sterkte deze dagen en alvast van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Dat de taart, soep en broodjes ondanks alles toch goed mogen smaken.

    Groetjes
    Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja, het is vandaag 21 september dus jouw verjaardag . Van harte gefeliciteerd ook al voel je je helemaal niet jarig. Mijn zoon is ook jarig vandaag en ook voor hem een rare dag, want mama ligt met een fijne griep op de bank. Maar weet je, het is maar een griepje, wij mogen de verloren tijd nog inhalen. Dikke knuffel, Sonja

    BeantwoordenVerwijderen