zondag 21 oktober 2012

bloedwaardes

Bloedwaardes

Afgelopen vrijdag waren we bij onze huisarts, zij had eindelijk de bloedwaardes die bij dokter Metselaar geprikt waren doorgefaxt gekregen nadat ik daar een aantal telefoontjes aan besteed had.
En die waardes zijn niet goed. Voor het eerst is er in het bloedbeeld van Jan duidelijk te zien dat de lever slechter gaat functioneren. De groeiende tumoren beginnen nu zichtbaar hun invloed te hebben. Een aantal zaken zijn gestegen, andere juist gedaald en over het geheel genomen betekent dat duidelijke achteruitgang. Die signalen bevestigen daarmee officieel onze vermoedens: dit is niet het allerlaatste stukje, maar de aanloop erheen is wel degelijk begonnen. Op het beeldscherm van de huisarts liet ze ons de rode cijfers zien.

Ga maar vooral leuke dingen doen, zei ze.

En verder kon ze eigenlijk niks zeggen, niet over hoe lang, niet over hoe. Net zoals de afgelopen jaren dus, maar nu wordt het wel steeds concreter. We schrokken er toch nog van. Je kunt er nog zó op voorbereid zijn, er blijft altijd een stemmetje in je hoofd dat zegt: misschien valt het wel mee, het ging toch goed de afgelopen dagen?

Maar deze keer valt het dus niet mee. En het valt sowieso al niet mee, 3 jaar van angst en onzekerheid, hoop en verdriet zijn ons niet in de koude kleren gaan zitten.

Gisterenmiddag, terwijl Jan een dutje deed, heb ik een heerlijk lange wandeling gemaakt in het bos, met mijn jongste dochter. Ik kom met Jan ook wel in het bos, maar dan nooit ver van de parkeerplaats, dus altijd in drukke wandelgebieden. Nu konden we veel verder en dat deden we dus ook. Het was prachtig in het bos en we zagen weinig mensen en veel paddenstoelen. Schotse Hooglanders wandelden op veilige afstand. En op de terugweg liep er een klein wondertje over ons pad, een mini-hagedis. Gelukkig kan ik met mijn telefoon tegenwoordig foto’s maken, zodat ik hem thuis aan Jan kon laten zien.


3 opmerkingen:

  1. Moeilijk hoor! Ik kan me voorstellen dat je er toch van schrikt. Hoe kan je voorbereiden op zulke berichten. Hoop houden dat de uitslagen mee zullen vallen is heel menselijk en normaal volgens mij.
    Sterkte! En de natuur is inderdaad op dit moment prachtig! Mooi die foto's!

    Liefs Elske

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Wil en Jan.
    Zo te lezen hebben jullie het vrijdag weer voor je kiezen gekregen. Je blijft hopen tegen beter weten in.
    Fijn dat je toch even van het mooie bos hebt kunnen genieten en Jan het kunt laten zien op de foto;s.
    Veel groetjes van ons en we denken aan jullie.
    Cees en Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. de juiste woorden heb ik nu niet... juiste woorden bestaan nu ook niet....ik hoop echt dat jullie nog die leuke dingen kunnen doen die jij en Jan nu nog willen en kunnen...
    hoe klein ze ook mss nog maar kunnen zijn, ze zullen van onschatbare waarde blijken....

    BeantwoordenVerwijderen