maandag 2 maart 2015

Verjaardag zonder jarige. Zondag 1 maart 2015

Verjaardag zonder jarige.  Zondag 1 maart 2015

Lieve Jan, morgen had je 58 moeten worden en zoals we dat altijd deden hebben we daar op zondagmiddag aandacht aan besteed.
Maar dan anders, een verjaardag zonder jarige, alweer een dag met zonder jou.
Hij stond wel in het teken van “ons”.
We hebben gewandeld langs het Eeuwig Laantje in het Mastbos in Breda, net zoals we dat met z’n tweeën deden op onze eerste dag samen.
En we hebben bij Huis Den Deijl iets gedronken en iets lekkers gegeten, ik meende me te herinneren dat we daar toen ook hebben gezeten. Het muurtje kwam me bekend voor. En ik vertelde over onze eerste ontmoeting en verraadde daarmee jouw geheim voor jouw familie. Hoop dat je er niet boos om bent.
We hebben gekletst en gespeeld met de kleine kindjes in de familie, twee ervan heb je nooit gekend. Je zou ze Piet Lutjes en z’n broer hebben genoemd. Er is inmiddels zelfs nóg een klein meisje bij wat jij nooit zult ontmoeten, maar die was nog iets te klein voor een zondagmiddag in het restaurant in het bos.
Het was eigenlijk gewoon gezellig ook al was er per ongeluk steeds één stoel te veel. Wat zou je trots zijn geweest op “ons” als je had kunnen meegenieten.

Er valt zoveel te vertellen, er is zoveel wat jij niet meer meegekregen hebt. Was er maar een bezoekregeling mogelijk daar waar je nu bent.

We missen je Jan, ik niet alleen. Ik mis je nog net zo hard als twee  jaar geleden, het is nu alleen nog maar langer geleden dat je bij ons was. Het zou me niks verbazen als ik er over twee jaar nog precies hetzelfde over denk.
                                                                                                                                                         
Toen ik weer thuis was heb ik voor mezelf gekookt wat jij voor het eerst voor mij ooit kookte:
kip-kerrie, uit een pakje natuurlijk. En ik dacht aan jouw eerste verjaardag waarop we samen waren, samen onderweg in een te grote witte Peugeot naar Parijs voor een heerlijke vakantieweek.
En aan jouw laatste verjaardag, jouw gezicht boven die enorme stapel verjaardagskaarten die je toen kreeg, zo lief en tegelijk zo pijnlijk.
En ik heb naar jouw muziek geluisterd. Morgen gaan jouw drie vrouwen er samen nóg een mooie dag van maken. Maar wel een dag met een gat er in. Met zonder jou.
Dag lieve Jan, ik hoop dat het fijn is daar waar je nu bent.

Verjaardag zonder jarige, mét Murphy.  Maandag 2 maart 2015

Zó Jan, wat was ik boos vanmorgen, zo boos én verdrietig.
Het gebeurt zomaar wéér. We maken mooie plannen om te proberen om er toch een fijne dag van te maken en weer gooit Murphy roet in het eten!
Vanmorgen kreeg ik van een van onze lieffies een berichtje dat ze ziek was en of we dus onze plannen voor vandaag konden omgooien. Dan zit daar meteen weer die steen in mijn maag en de herinneringen aan die keer dat we niet naar Miss Saigon gingen, niet een weekendje naar Utrecht, allemaal hardstikke ziek werden tijdens een weekendje aan zee, wéér geen weekendje Utrecht en, en, en..  We hebben al zo vaak onze plannen in het water zien vallen.
Het was helemaal geen ramp, en ze is gelukkig niet doodziek, maar ze is nooit ziek. Alleen vandaag. Op de dag dat we jouw verjaardag hadden moeten vieren, of nu je geboortedag zoals we dat dan maar braaf noemen. En vieren is het ook al niet meer.
Ik merk dat de frustraties van die zware jaren dan meteen omhoog borrelen, én eruit spatten. We doen zó ons best.
Ook vandaag hebben we dat weer gedaan hoor, we hebben veel gestreept en uiteindelijk zijn we toch een stuk van de dag samen geweest, en uiteindelijk was dat ook gewoon fijn. Maar pffttt….
Dat moet toch ook eens nodig bij mijn therapie besproken worden.
Je kent mijn nieuwe psycholoog niet hé Jan, het is een lieverd hoor en ze komt binnenkort op tv, maarja, daar heb jij natuurlijk ook weer niks aan.

Ooit schrijf ik mijn laatste blogstukje. Ik kan ze toch niet meer aan jou laten lezen om te overleggen of iets er nou wel of niet in kan. En ik wil wel vaak bloggen maar er is zoveel wat ik toch ook weer niet met iedereen wil delen. Dus ooit is het mijn laatste stukje. En misschien was dat vandaag wel.
Dag lieve Jan

xxx

5 opmerkingen:

  1. Zo lief, zo verdrietig, zo mooi. Sterkte Wil.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik volg je al zo'n lange tijd, zo herkenbaar. Nog steeds kijk ik elke dag of er een nieuwe column is. Zou je columns erg missen en denk vele met mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sterkte Wil, het valt gewoon ook helemaal niet mee. En natuurlijk moet je niet doorgaan voor iemand anders maar ook ik kijk regelmatig of je alweer iets neergezet hebt.....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dan wil ik je bij deze bedanken voor het inkijkje in jou leven. Ik heb enorm veel aan je blogs gehad, en heb er mijn vriendin die vorig jaar haar man verloor na een kort ziekbed veel mee kunnen helpen in de zin van steun, een luisterend oor en begrijpen dat het nu nog even zeer doet als de dag van toen. Ik merk van mensen om haar heen dat het begrip afneemt.
    Nogmaals bedankt, en ik wens je het allerbeste.

    BeantwoordenVerwijderen